Grafologie je psychodiagnostická metoda vycházející z psychologie výrazu z psychologie rukopisu. Jejím hlavním předmětem je vztah mezi rukopisem osobnosti a jejími psychosomatickými vlastnostmi.
V osobní rovině grafologie osobnosti přinese hluboké sebepoznání, založené na nevědomé, podvědomé úrovni. Uvědomění si základních temperamentových a charakterových vlastností, kvalitu vlastního potenciálu a možnosti jeho dalšího rozvoje. Umět lépe zvládnout stres, zvýšení sebevědomí a sebeúcty osobnosti.
V pracovní rovině na základě sebepoznání přinese grafologie vnímání a pochopení rozdílů jiné osobnosti, zlepšení mezilidských vztahů, prohloubení sociální a emocionální inteligence, empatii a umění orientovat se v oblasti psychologie osobnosti.
Zaměstnavateli - zadavateli grafologie přinese zlepšení komunikace mezi pracovníky na základě pochopení osobnostních rozdílů, vzájemnou emaptii a toleranci, psychickou vyrovnanost jednotlivců a rozvoj jejich osobnostního potenciálu, zlepšení týmové spolupráce.
Na základě etického kodexu České grafologické komory v Praze, veškeré konzultace a poradenství probíhají na úrovni individuálních konzultací. Konzultace jsou vedeny na základě rozboru rukopisu písma osobnosti s písemným souhlasem. Po domluvě s klientem nebo zadavatelem, je možné grafologický rozbor provést v elektronické podobě. (viz. Etický kodex ČGK)
Cílové dovednosti:- poznání a pochopení charakterových a temperamentových vlastností osobnosti
- sebereflexe, sebeuvědomění, sebepřijetí
- zvýšení sebedůvěry a důvěry, možnosti osobnosti
- zvládání vnitřního stresu a napětí na základě vlastních možností
- pochopení rozdílnosti jiné osobnosti na základě svého sebepoznání
Dílčí témata:
- Základní psychologický profil osobnosti na základě rozboru rukopisu
- Sebepojetí, slabé a silné stránky osobnosti
- Vůle a emocionalita, empatie
- Inteligence a racionalita, její možnosti
- Vitální základ a vitalita
- Morální vlastnosti, empatie a sociabilita
- Odolnost vůči stresu a zátěži
- Osobnostní potenciál a možnosti dalšího rozvoje
Personální poradenství:
-
Grafologický rozbor probíhá na základě výběrového řízení u vybrané skupinu uchazečů na konkrétní pracovní místo
-
Probíhá formou přímé konzultace s uchazečem při přijímacím pohovoru, nebo elektronickou formou na předešlé domluvě se zadavatelem
-
Uchazeč napíše ½ stránky A4 vlastního rukopisu na téma související s pracovní pozicí, o kterou se uchází (př. Proč jsem si vybral tuto firmu – pracovní pozici? Jaké mám dosavadní zkušenosti? Co mohu zaměstnavateli jako osobnost nabídnout?...), nejedná se obsah, ale formu písma – o dynamiku rukopisu v daném tématu
-
Rukopis naskenovaný zadavatel zašle elektronicky a do dvou dnů je vypracovaný posudek – psychologický profil uchazeč, v případě osobní konzultace – posudek se provádí přímo při přijímacím pohovoru
Zaměření, výstup, výsledek grafologického rozboru:
-
Stručný psychologický profil kandidáta, uchazeče o pracovní místo
-
Zaměření se na typologie osobnosti
-
Vhodné vlastnosti k výkonu pracovní pozice (manažerské kompetence, prezentační a komunikační dovednosti, vedení lidí, organizační schopnosti, technické dovednosti…)
-
Profesiogram: kompetenční model osobnosti, silné a slabé stránky, motivace, práce se stresem a při zátěži, kolektivní spolupráce, etické a morální vlastnosti, zaměření osobnosti
-
Doporučení kandidáta pro vhodnou pozici, odůvodnění, upozornění pro zadavatele
-
Další požadavky zadavatele
-
Cena: v běžné poradenské činnosti je účtováno 800,.kč za 4-6 stránkový grafologický rozbor, v rámci osobního poradenství, pro 1 osobu
-
Cena pro firmy v rámci personálního poradenství je 200-300 ,.kč za jeden grafologický posudek, záleží na hloubce a délce rozsahu posudku, lze domluvit i paušální cenu v případě většího počtu posudků
-
Grafologický posudek doporučuji dělat u vybrané skupiny uchazečů, kde se personální pracovník potřebuje rozhodnout pro konkrétního kandidáta a k posudku může přihlédnout
Dosavadní zkušenost:
-
Na základě grafologického rozboru lze vybrat vhodného kandidáta na konkrétní pracovní pozici z důvodu hloubkové analýzu osobnosti
-
V případě výběrového řízení (firma Obaly Tábor) jsem doporučila 3 vhodné kandidáty na pozici obchodní zástupce, obchodní ředitel si vybral svého uchazeče, který se poté neosvědčil, a zvolil kandidáta, kterého jsme doporučila na základě grafologického rozboru, který je dodnes úspěšným obchodníkem firmy…